Wycena znaków towarowych marek

Znak towarowy marki to bardzo ważny element, odpowiadający za rozpoznawalność produktów, usług bądź też całego przedsiębiorstwa. Odpowiedni znak towaru pozwala zdobyć przewagę nad konkurencją i w konsekwencji zadbać o wyższe zyski. Wszystko to sprawia, że znak towarowy uznawany jest za niematerialny składnik majątku, wpływający na wartość przedsiębiorstwa.

 

Kiedy dokonać wyceny znaku towarowego marki?

 

Wycenę znaku towarowego marki można wykonać w różnych sytuacjach. Najczęściej przeprowadza się ją w następujących sytuacjach:

  • chęci poznania wartości marki przez właścicieli,
  • konieczności udzielenia licencji na wykorzystanie znaku towarowego marki,
  • sprzedaży znaku towarowego,
  • wniesienia znaku towarowego w formie aportu do innego przedsiębiorstwa,
  • zyskania zabezpieczenia zaciąganego kredytu,
  • tworzenia sieci franczyzowej.

 

Kiedy można wykorzystać wartość wyceny znaku towarowego?

 

Znajomość wartości znaku towarowego Państwa marki jest nieoceniona w wielu sytuacjach. Najczęściej, jako właściciel, korzyść możesz osiągnąć w momencie:

  • gdy konieczne jest przeprowadzenie analizy strategicznej bądź inwestycyjnej,
  • gdy zawierane są umowy w zakresie możliwości korzystania z praw do znaku towarowego,
  • aktualizacji wartości bilansowej aktywów,
  • zabezpieczenia kredytu wartościami niematerialnymi.

 

Jakie korzyści osiągniesz z posiadania wyceny znaku towarowego?

 

Posiadając wycenę znaku towarowego Twojej marki możesz:

  • zwiększyć wolumen sprzedaży,
  • poprawić aktywa bilansu,
  • zwiększyć marżę na poszczególnych produktach,
  • ustalić realną wartość marki,
  • ustalić korzystne opłaty za wykorzystanie znaku towarowego przez inne podmioty

 

Jak przeprowadzamy wycenę znaku towarowego?

 

Zanim przejdziemy do metod wyceny znaku towarowego, pragniemy zauważyć, że przedsiębiorstwa mogą posiadać zarówno zarejestrowane jak i niezarejestrowane znaki towarowe. Zarówno jedne, jak i drugie mogą być poddane wycenie.

 

Przed przystąpieniem do wykonania wyceny, zawsze wspólnie z Klientem ustalamy cel jej przeprowadzenia oraz zakres. Przekazujemy również informację, jakie dane finansowe i inne materiały są nam niezbędne do przeprowadzenia analizy. Posiadając szczegółowe dane i informacje, możemy przystąpić do dopasowania odpowiedniej metody wyceny znaku towarowego.

 

Metody wyceny znaku towarowego

 

Najczęściej stosowaną metodą wyceny znaku towarowego jest dochodowa metoda zwolnienia z opłat licencyjnych. Przy jej pomocy możliwe jest powiązanie wartości znaku towarowego z sytuacją panującą na rynku oraz w otoczeniu. Istnieją również inne metody wyceny znaku towarowego. Zaliczyć do nich możemy:

  • metodę korzyści ekonomicznych – umożliwia ona określenie wartości marki na podstawie prognozowanych przepływów pieniężnych,
  • metodę premii cenowej – porównującą dochody wytworzone dzięki znakowi towarowemu z dochodami jakie osiągnęłoby przedsiębiorstwo, gdyby znaku towarowego nie posiadało,
  • metodę opłat licencyjnych – wycena bazuje na wysokości opłaty licencyjnej jaką właściciel znaku musiałby ponieść, gdyby nie posiadał własnego znaku towarowego.

 

Zaznaczamy, że każdorazowo wybór metody dokonania wyceny ustalany jest indywidualnie, dopasowany do sytuacji i oczekiwań właścicieli.

 

Raport z wyceny znaku towarowego

 

Posiadając szczegółowe dane i informacje, oraz mając dopasowaną metodę przeprowadzenia wyceny, możemy przystąpić do przeprowadzenia analizy. Wszystkie wyniki szczegółowo opisujemy w raporcie przekazywanym Klientowi. Znajdą w nim Państwo m.in.:

  • przyjęte założenia,
  • zastosowane metody wykonania wyceny znaku towarowego wraz z uzasadnieniem ich wyboru,
  • analizę sytuacji,
  • czynniki brane pod uwagę przy wycenie znaku towarowego,
  • wycenę znaku towarowego wraz ze szczegółowym omówieniem i uzasadnieniem.
Ta strona używa cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.