Znak towarowy marki to bardzo ważny element, odpowiadający za rozpoznawalność produktów, usług bądź też całego przedsiębiorstwa. Odpowiedni znak towaru pozwala zdobyć przewagę nad konkurencją i w konsekwencji zadbać o wyższe zyski. Wszystko to sprawia, że znak towarowy uznawany jest za niematerialny składnik majątku, wpływający na wartość przedsiębiorstwa.
Wycenę znaku towarowego marki można wykonać w różnych sytuacjach. Najczęściej przeprowadza się ją w następujących sytuacjach:
Znajomość wartości znaku towarowego Państwa marki jest nieoceniona w wielu sytuacjach. Najczęściej, jako właściciel, korzyść możesz osiągnąć w momencie:
Posiadając wycenę znaku towarowego Twojej marki możesz:
Zanim przejdziemy do metod wyceny znaku towarowego, pragniemy zauważyć, że przedsiębiorstwa mogą posiadać zarówno zarejestrowane jak i niezarejestrowane znaki towarowe. Zarówno jedne, jak i drugie mogą być poddane wycenie.
Przed przystąpieniem do wykonania wyceny, zawsze wspólnie z Klientem ustalamy cel jej przeprowadzenia oraz zakres. Przekazujemy również informację, jakie dane finansowe i inne materiały są nam niezbędne do przeprowadzenia analizy. Posiadając szczegółowe dane i informacje, możemy przystąpić do dopasowania odpowiedniej metody wyceny znaku towarowego.
Najczęściej stosowaną metodą wyceny znaku towarowego jest dochodowa metoda zwolnienia z opłat licencyjnych. Przy jej pomocy możliwe jest powiązanie wartości znaku towarowego z sytuacją panującą na rynku oraz w otoczeniu. Istnieją również inne metody wyceny znaku towarowego. Zaliczyć do nich możemy:
Zaznaczamy, że każdorazowo wybór metody dokonania wyceny ustalany jest indywidualnie, dopasowany do sytuacji i oczekiwań właścicieli.
Posiadając szczegółowe dane i informacje, oraz mając dopasowaną metodę przeprowadzenia wyceny, możemy przystąpić do przeprowadzenia analizy. Wszystkie wyniki szczegółowo opisujemy w raporcie przekazywanym Klientowi. Znajdą w nim Państwo m.in.: